Bazı kablosuz bağlantılar sürekli bağlantı için değil de doğrudan veri alışverişi için geliştirilmiş durumda. En güzel örnek, Radyo Frekans lı Tanımlama (Radio Frequency Identification-RFID) etiketleri.
Küçük boyutlu bir yonga, programlanmış içeriği yakın mesafedeki alıcıya gönderme kapasitesine sahip. RFID teknolojisi genelde erişim kontrolü için kullanılmakta. Böylece sadece yetki sahibi bir RFID etiketi tespit edilirse kapı otomatik olarak açılabilir. Temassız ödeme sistemleri de benzer biçimde işliyor.
Yeni nesil pasaportlarda yer alan gömülü RFID etiketi sahibine ait kişisel bilgileri depoluyor. Hızlı biçimde gerçekleşen elektronik doğrulama işlemine ek olarak basılı evrakta yapılacak değişiklikler elektronik yoldan engellenebiliyor.
RFID vericilerinin güç kaynağı taşıması gerekmiyor. Yonganın hayli düşük olan güç tüketimi, yakında yer alan okuyucuya eklenmiş elektromıknatıs üzerinden karşılanabiliyor. (bkz. “kablosuz enerji” kutusu)
RFID ile bağlantı mesafesi ve aktarım hızına bağlı olarak 120 kHz’den 10 GHz’e kadar geniş bir frekans aralığı destekleniyor. En güçlü aktif etiketler 200 metre mesafeden işleyebiliyor. RFID etiketleri genelde bilgisayar ve akıllı telefonlara gömülmüyor ama bazı tüketici uygulamaları da yok değil. Örneğin bir bisiklet iskeleti içine RFID etiketi ekleyebilir, çalınması halinde onun size ait olduğunu ispat etmek için kullanabilirsiniz.
Pek çok sektörde iş yapış şekillerini değiştirdi
Otomotiv, akaryakıt, lojistik, perakende, tarım, sağlık, ilaç, tekstil, finans, bankacılık, enerji, kamu, üretim, güvenlik, turizm gibi birçok sektörde geniş uygulama alanlarında yaygınlaşan RFID, ilk bakışta barkod teknolojisinin yerini alacak gibi görünse de, taşıdığı gelişmiş özellikler sayesinde çok daha fazlasını sunuyor.
RFID teknolojisinin merkezinde veri depolayabilen etiketler bulunur. Bu etiketler sahip oldukları benzersiz kimlik numaraları ile birçok seviyede takip edilebilir durumda. Etiketlerin üzerlerinde bulunan mikroçiplere binlerce defa veri yazılabilmesi, çok sayıda etiketin aynı anda, görüş açısı olmadan metrelerce uzaktan okunabilmesi, son geliştirilen modelleri ile birlikte suya ve sıcağa karşı dayanıklı olması başlıca gelişmiş özellikleri olarak sayılabilir.
Araç tanıma sistemleri, günümüzde kullanılan köprü geçiş sistemleri olan OGS, HGS, birer RFID projesi olarak örnek verilebilir. RFID teknolojisi, demirbaş takip, hasta takip, personel devam takip gibi sistemler; yolcu taşıma kartları ve başka yüzlerce alan veya iş için kullanılıyor.
UHF Gen 2 standardının kabul edilmesi ile, RFID için teknolojik gelişmeler baş döndürücü hıza ulaşmış durumda. Gelişen teknoloji maliyetleri azaltırken, etiketlerin uygulama alanlarını da artırmış oldu. Bu da, RFID teknolojisinin başka sektörlerde de kullanımının yolunu açtı.
Perakende sektörü yakın takipte
Perakende devleri gerçek zamanlı, yüksek doğrulukta envanter bilgisine ulaşmanın RFID Teknolojisi ile başarılabileceğini düşünerek bu yatırımları yaptılar. Uzun bir süredir bu büyük perakendeciler, tedarikçilerinden RFID etiketler içeren ürünler sağlamasını zorunlu kıldı.
Çok kanaldan satış yapmak için, perakendecinin ürünlerinin sayısını anlık olarak ve yüksek doğrulukta bilmesi gerekiyor. Gerçek zamanlı stok bilgisine sahip olunduğunda, taleplere hızlı bir şekilde yanıt vermek mümkün oluyor.
Büyük perakendecilerin ivme kazandırdığı RFID teknolojisi, günümüzde perakende sektöründe belli standartlara ulaşmış durumda. RFID Projeleri, RFID etiket ve donanımlarının azalan maliyetleri ile birlikte tüm perakendeciler için uygulanabilir seviyeye ulaştı.
RFID, en basit anlatımıyla üretildiği andan satıldığı ana kadar ürünü takip edebilmeyi sağlayan bir teknoloji. RFID etiketler yardımıyla, adeta birer kimlik kartına sahip olan ürünler, kutuda bile olsalar üretimden satışa kadar anlık olarak takip edilebiliyor. Bu teknoloji, yok satma, iç kayıp ve tedarikçi hataları gibi pek çok problemi ortadan kaldırarak, maliyetlerde yüzde 21’e varan tasarruflar sağlıyor.
Türkiye’de Sensormatic tarafından sunulan RFID çözümleri ile müşteri, aradığı ürüne beklemeden ulaşırken, üretimle satış arasındaki operasyonel kayıplar engellenerek, verimlilik artışı sağlanıyor.
RFID ile öne çıkan 5 fayda
- Gelir Artışı: Ürünün bulunabilirliğini üst seviyede sağlarken, yok satmanın, fiyat indirimlerinin ve stok maliyetlerinin önüne geçiliyor. Bu sayede hem tasarruf hem de gelir artışı sağlanıyor.
- Müşteri Deneyimini Geliştirme: Fazla stokların azalması ve ürünlerin reyonda bulunurluğunun artışı ile müşterilerin istedikleri zama,n istedikleri ürüne ulaşarak, satın alma yapabilmeleri sağlanıyor.
- Kolay Kullanım: Mağaza operasyonlarında büyük değişiklikler gerektirmiyor. Kolayca adapte edilebiliyor.
- Verimlilik: RFID uygulaması personel verimliliğini de destekliyor. Satış personelinin envanter konularına daha az zaman harcaması ile müşteriye harcanacak sürenin artmasını sağlıyor.
- Yatırımın Geri Dönüşü: Önceden belirlenen senaryolarla hangi ürünün ne zaman satış alanında olması gerektiği belirlenebiliyor. Pazar ortalamaları; ürünlerin satış alanındaki bulunurluğunun %65 ile %85 arasında olduğunu gösteriyor. Bu noktada yapılan RFID geliştirmesi ile satış rakamları kısa zamanda yükseliş gösteriyor. Reyona hiç çıkmadan indirime giren ürünlerde yaşanan, karlılık düşüşlerinin önüne geçiliyor.