Yapay zeka ve öncülük ettiği yeni uygulamalar yapay zeka sektöründe bir devrime imza attı. Yapay zeka teknolojisi sadece yeni uygulamalar ve ürün geliştirmelerinin önünü açmakla kalmadı, ürünün müşteriyle buluşması sonrasında etkileşimin devamlılığını sağladı.
Son yılların teknoloji trendleri arasında yön veren bir konumda bulunan yapay zeka; bankacılıktan sağlık hizmetlerine, çağrı merkezlerinden pazarlamaya çeşitli endüstri ve iş alanlarında önemli etkiler bıraktı. Yapay zeka entegrasyonunun etkilediği ve yeni çözüm yolları ortaya koyarak olumlu gelişmelerin ivme kazanmasına yol açtığı sektörlerden birisi de perakende.
Perakende sektöründe sadece bir hizmet olarak sağladığı değer açısından değil, aynı zamanda işletmelerin daha sonra elde ettiği faydalar gözlemlendiğinde de yapay zekanın verimli olduğunu söyleyebiliriz. Peki perakende sektöründe öne çıkan yapay zeka uygulamaları hangileri?
Kasiyersiz Mağaza Dönemi
Dijital dönüşüm ile iş yükünün önemli bir kısmı otomatikleştirildi ve kolay hale getirildi. COVID-19’un sosyal mesafe kuralları ve temassız iletişime yönlendirmesi ise kasasız mağaza fikrinin daha hızlı biçimde uygulamaya konulmasını tetikledi. Mağazalarda yapay zeka destekli robotların kasiyerlik görevini devralması fikri artık bir bilimkurgu filmi sahnesi değil, günümüzün gerçeği.
Amazon’un test amaçlı açtığı Amazon Go marketinde müşteriler satın aldıkları ürünleri akıllı sepetlere koyuyor, satın alma süreçleri akıllı kameralarla takip ediliyor ve Amazon mobil uygulaması ile ödeme süreci tamamlanıyor. Müşteri hiç kimseyle temas etmeden ya da sırada beklemeden markete girdiği gibi rahatlıkla çıkabiliyor.
AI ve IoT (nesnelerin interneti) kasiyersiz alışveriş deneyiminin gerçekleşmesinde başrol oynayan teknolojiler olarak öne çıkıyor.
Müşteri Hizmetlerini Geliştirmek için Yapay Zeka Destekli Sohbet Robotları
Yapay zekanın sohbet robotlarıyla olan entegrasyonu, insan benzeri konuşmalar gerçekleştirmelerini sağladı. Sürekli kendini geliştiren yapay zeka, ziyaretçilerle konuştukça sorulan soruları alıyor, kayıt ediyor, analiz ediyor ve gerekli yardımı sağlayabiliyor.
Yapay zeka destekli sohbet botlarının gelişimiyle müşteri hizmetlerinde ziyaretçilere daha verimli geri dönüş yapılır hale geldi. Sadece sorulara cevap vermekle ve bildirim göndermekle kendini sınırlamayan yapay zeka botları, müşterinin satın alma geçmişine göre ürün gamından uygun olanları tavsiye edebiliyor.
Sohbet botları, perakende mağazaların çevrim içi alışveriş hizmetlerinde işletmelerin gelirini arttırmasına yardımcı olan önemli bir asistan olarak görev başı yapıyor.
Tedarik Zinciri Yönetimi
Perakende sektörünün kritik konu başlıklarından olan ve kötü yönetilmesi sonucu büyük kayıplara yol açabilen tedarik zinciri yönetimi, yapay zeka ile verimli süreçlere dönüştürülüyor. AI sayesinde ilgili ürünün satış geçmişi, yapılan promosyonlar, bulunduğu mağazalar, hangi ürünlerin trend olduğu gibi çeşitli ölçümleri içeren veriler analiz edilerek belirli bir ürüne olan talebi hesaplamak, yöneticilerin daha anlamlı kararlar vermesine olanak tanıyor.
Yapay zeka belirli bir ürüne olan talebi tahmin edebiliyor ve tedarik durumuna göre fazlalık veya eksiği saptayarak kişilerin herhangi bir işlem yapmasına gerek duymadan doğru miktarda sipariş verilmesini sağlıyor.
Ürünleri Kategorize Etme
Makine öğrenimi, farklı satıcılardan yüzbinlerce ürünü doğru kategoriye yerleştirerek sınıflandırma konusunda perakende işletmelerin en büyük yardımcısı. Birden fazla çalışanın, uzun zaman harcayarak gerçekleştirebileceği bu kategorize etme işlemi yapay zeka ile o kadar basitleşiyor ki, satıcılar ürünlerinin resmini yüklediğinde makine öğrenimi bunu tanıyarak hangi sınıfta listelenmesi gerektiğini anlayabiliyor.
Yapay zeka ile birkaç dakika içerisinde gerçekleştirilen sınıflandırma işlemi sayesinde müşteriler doğru ürünü doğru kategoride listeleyebiliyor.
Yapay zeka ve makine öğrenimi destekli teknolojik çözümler, özellikle pandemi ortamında perakende işletmeler için oyunun kurallarını değiştirecek faydalar sunabilir. Yapay zeka sadece otomasyonu kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda tahmine dayalı analiz ve raporlama ile işletmelerin tüm bir süreci daha iyi ele almalarına yardımcı oluyor. Perakendede yapay zeka uygulamalarının 2022 yılına gelindiğinde 5 milyar dolar değerine erişeceği öngörüsü ise gelecekte bu alanda yaşanacak gelişmelerin boyutuna işaret ediyor.