Securitas Technology Blog
Ana Sayfa » Haber » Mağazadan Çıkarken Neden Ötüyoruz?

Mağazadan Çıkarken Neden Ötüyoruz?

Alışveriş keyfi, mağaza giriş ya da çıkışında bir anda çalan alarmlar ile bölünebiliyor. Müşterilere bu tatsız deneyimi yaşatmamak için bazı önlemler almak gerekiyor.

Mağazadan Çıkarken Neden Ötüyoruz?

Hayatta insanın başına birçok tatsız olay gelebilir. Ama en hazırlıksız yakalanılan deneyimlerden biri de mağazaya girişte ya da mağaza çıkışında alarmların çalmasıdır. Keyifli bir alışveriş turunda ellerinizde poşetlerinizle mağazadan dışarı adım attığınız anda alarmların çalmasıyla ne yapacağınızı şaşırır, sanki sınırda yakalanan kaçak insan paniğiyle sağa sola bakınır, hareketsiz kalırsınız. Ardından farklı psikolojiler girer devreye… Fütursuzca poşetlerinizi bir suça bilmeden ortak mı oldum paniğiyle aramaya başlar ya da kendinizi suçsuzluğunuzu anlatmak için güvenlik görevlisine doğru yürürken bulursunuz. Böyle bir deneyim sırasında sinirleri bozulana da rastlanır, etrafa gülücükler saçarak her şeyin normal olduğu mesajını vermeye çalışana da… En az bir kez böyle bir durumun travmasını yaşayanlar için sonraki alışverişlerde bir mağazaya adım atmak ya da dışarı çıkmak adeta fobiye dönüşebilir. Peki dünyanın dört bir yanında milyonlarca kişi neden bu durumu yaşıyor? Yanlış alarm aslında perakendecilerin kendilerini korumak için aldığı güvenlik önlemlerinin yeterince sağlıklı çalışmamasından kaynaklanıyor.

Perakende sektöründe özellikle pandemi sonrasında mağazalara dönüş hızlandıkça güvenlik sorunları da tırmanmaya başladı. 2021 Perakende Güvenlik Anketi’ne göre perakendecilerin yüzde 65’i bir önceki yıla göre organize perakende suçlarında artış yaşadı. Markalı hazır giyim ürünleri, deterjan, alkol ürünleri ve lüks mallar bu suçların odağında yer aldı. Güvenlik etiketleri tüm dünyada perakendecilerin yüzde 68’inin kullandığı bir kayıp önleme teknolojisi. Bu teknolojiyle hırsızlık kaynaklı kayıpları yüzde 60-80 oranında azaltmak mümkün oluyor.
Ancak güvenlik etiketlerinin doğru seçilmemesi ve doğru teknolojilerin kullanılmaması perakende mağazalarında tüketici mağduriyeti doğurabiliyor. Bugün milyonlarca müşteri, özellikle bu tür güvenlik hataları nedeniyle bu sorunu sıklıkla yaşadıkları mağazalardan alışveriş yapmaktan kaçınabiliyor. Bu nedenle her perakendecinin güvenlik sisteminde bu tür sıkıntılar yaşamamak için bazı önlemleri alması gerekiyor. Bu önlemleri de şöyle sıralayabiliriz:

1-Elektronik Ürün Takip Sistemlerini (EAS) düzenli olarak test etmek

EAS antenlerinin düzgün çalıştığından emin olmak için düzenli olarak test edilmesi gerekiyor. İdeal olarak çalışanlar her sabah perakende satış mağazasını açmadan önce üreticinin talimatlarına göre sistemi günlük olarak test etmeli.

2-Güvenlik etiketini devre dışı bırakma sistemlerini kontrol etmek

Yanlış alarmların en yaygın nedenlerinden biri güvenlik etiketinin hatalı devre dışı bırakılması veya etiketin çıkarılmaması olduğu için bu sistemleri kontrol etmek önemli. Günlük sistem kontrollerinin bir parçası olarak tüm etiket deaktivatörlerinin bir güç kaynağına takılı olduğundan ve doğru çalıştığından emin olmalı. Bu arada tüm çalışanlar etiketlerin çıkarılması konusunda kapsamlı bir şekilde eğitilmeli ve etiket sökücüler satış noktasında hazır bulunmalı.

3-Özel güvenlik önlemleri almak

EAS antenleri ve yakın çevresi LCD ekranlardan arındırılmalı. Bazı mağaza süslemelerinin özellikle folyo veya metal olanların bir EAS alarmını tetiklediği biliniyor. Ayrıca bildirilen yanlış alarm vakalarının yüzde %60’a yakını antenin yakınlarındaki bir etiketten kaynaklanıyor.

4-Sistemin hassasiyet seviyelerini izlemek

Bazı EAS antenleri paraziti filtreleyemezken daha gelişmiş EAS antenleri, perakende ortamına uyacak şekilde ayarlanabilen hassasiyet ayarlayıcıları ve filtrelerle donatılmıştır. Diğer sistemlerden daha fazla parazitin olabileceği yoğun perakende ortamlarında bu EAS tedarikçisiyle iletişime geçilerek yapılmalı. Bu ayarlama mağazadaki bir teknisyen tarafından ya da internet üzerinden uzaktan yapılabilir.

5-Etiket kirliliğine dikkat etmek

Etiket kirliliği, etiketlerin diğer perakendeciler tarafından uygun şekilde devre dışı bırakılmamasından veya çıkarılmamasından kaynaklanır ve yanlış alarmların bir başka nedenidir. Çalışanların etiket kirliliğini tanımlama ve işleme konusunda uygun şekilde eğitilmesi gerekir.

6-Çalışanların eğitimi

Tüm çalışanlar mağazanın EAS antenlerinin ve devre dışı bırakıcıların nasıl test edileceği, etiket kirliliğinin nasıl belirleneceği ve etiketlerin nasıl düzgün ve tutarlı şekilde konumlandırılacağı dahil olmak üzere EAS sisteminin çalışması konusunda düzenli olarak eğitilmeli.

7-Sistemi tanımak

Yaygın olarak kullanılan iki tip anten sistemi var. Akusto Manyetik (AM) ve Radyo Frekans (RF) en çok tercih edilen iki teknoloji olarak öne çıkıyor. AM sistemler, teknolojik olarak mümkün olan geniş algılama mesafesine sahip, yanlış alarmlara karşı yüksek direnç ve kalkanlamaya karşı daha güçlü bir algılama performansı sağlıyor. RF sistemler ise uygun anten seçenekleri nedeniyle perakendeci tarafından tercih edilebiliyor. Ancak alarm doğruluğu konusunda en başarılı olan teknoloji Akusto Manyetik anten teknolojisidir.

Mağaza içi ürün korumasında Elektronik Ürün Takip çözümleri güvenlik konusunda maksimum caydırıcılık sağlıyor. Ancak bu sistemlerin doğru kullanımı için mutlaka bu yedi noktaya dikkat edip gerekli önlemleri almak gerekiyor.