İş zekası çözümleri sadece üst düzey yönetim kararları alanların değil tüm birimle riçin büyük önem taşıyor. İş zekasını kurum içinde yaygınlaştırdıktan sonra herkes alacağı en ufak kararı bile veriye bakarak alır hale geliyor. Peki doğru karar almayı, kârı artırmayı, riskleri ve fırsatları görmeyi sağlayan iş zekası çözümlerini nasıl bir gelecek bekliyor? Öne çıkan 10 trendle sorunun yanıtını ortaya koyduk.
İş dünyasında rekabet arttıkça iş zekasına (BI) olan ihtiyaç da artıyor. Son 10 yılda en hızlı gelişen teknolojilerin başında BI geliyor. Araştırmalara göre son bir yılda tanımlayıcı ve tahmine dayalı analitik kullanan profesyonel sayısı yüzde 20 arttı. Özellikle büyük veriyi en etkili şekilde kullanmak isteyenler için BI, en büyük araç. Şirketlerin yüzde 79’u da yarının ezber bozan teknolojisinin BI olmaya devam edeceğini düşünüyor. Peki bugün olduğu gibi yarın da kritik önemde olacak iş zekasını nasıl bir gelecek bekliyor?
İşte yarının iş zekasına yön verecek 10 trend:
1-Yapay zeka ve makine öğrenimiyle tahmine dayalı analitik öne çıkacak
Hem yapay zeka (AI) hem BI çözümleri geliştikçe, AI ve tahmine dayalı analitik yaygınlaşacak. Makine öğrenimi, bir şirketin alışkanlıklarını ve kalıplarını daha hızlı anlayabilecek. En zor kararları hızla alabilecek. BI sayesinde makine öğrenimi, tahminler oluşturmaya, müşteri cirosunu tahmin etmeye, yeni müşterileri belirleme ve daha birçok konuya yardımcı olacak.
2-Daha gelişmiş bir entegrasyon yapısı oluşacak
Birçok şirket için en büyük zorluklardan bir tanesi çeşitli programlardan gelen verilerin anlamlı bir şekilde birleştirilmesi. BI’nin mevcut sistemlerden gelen verileri analiz ederek bu sorunu çözmesi bekleniyor. Bu da şu anlama geliyor: Örneğin bir çalışan CRM kayıtlarını güncelleyebilir veya mevcut verilere göre boşta olan sunuculardan haberdar olabilir. Bu entegrasyon hızlı veri konsolidasyonuna ve iş akışlarını kolaylaştıran erişime izin verecek.
3-Veri kalitesi iyileşecek
İş zekasının karşı karşıya olduğu en büyük sorunlardan biri zayıf veri kalitesi. Gartner’ın yaptığı bir çalışmaya göre şirketler, zayıf veri kalitesi nedeniyle yılda 15 milyon dolar kaybediyor. Önümüzdeki dönemde de şirketler tüm karar verme süreçlerinin yanı sıra müşteri ihtiyaçlarını anlamak için veri kalitesine öncelik vermek zorunda kalacak. Bu noktada iş zekasının daha kaliteli veriyi toplama, işleme ve etkili veri dağıtımı yönünden daha gelişmiş bir yapıya ulaşması bekleniyor.
4-Ağ yapıları evrimleşecek
İş zekasındaki gelişmeler ağ yapılarının evrimini de beraberinde getirecek. Büyük miktarda veriyi barındırmanın yanı sıra BI sistemlerinde kesintisiz bilgi akışına izin vermek için ağ yapıları genişleyecek. Mühendisler, iş sistemi ağlarını yazılım ve donanımı en iyi şekilde harmanlayarak yapılandırmanın yolarını arıyor. Bu gelişme, gelecekte donanım mimarisinin artan veri hacimlerini en kolay şekilde işlemesini mümkün kılacak. Böylelikle birden fazla proje uyumlu bir şekilde işlenebilecek.
5-Self Servis İş Zekası
Bir şirkette verilere erişmek veya bilgi toplamak isteyen herkesin bir BT uzmanından yardım alması gerekiyordu. Ancak bugün geldiğimiz noktada şirketler, self servis BI’ya geçmeye çalışıyor. Yakın gelecekte self servis BI daha da yaygınlaşacak. Böylelikle kullanıcılar bir BT uzmanından yardım almadan görevlerini yerine getirebilecek.
6- İş birlikleri artacak
Şu anda kullanılan iş zekası araçları bağımsız olarak çalıştırılıyor. Ancak trendler gelecekte işletmelerin iş birliğine dayalı bir yaklaşım benimseyeceğini öngörüyor. Bu daha fazla kullanıcı ve daha iyi bir sistem bağlantısı anlamına geliyor Bu değişiklikle, mevcut BI platformlarını genişleten ve daha iyi bir iş birliğiyle makine öğrenimi sistemlerini kullanan şirketler hız kazanacak.
7-Mobilleşme hızlanacak
Mobilleşme eğilimi iş zekasında da hızlanacak. İdeal iş zekası çözümü, kullanıcı ihtiyacını her zaman her ortamda karşılayan anlamına gelecek. Dijital teknolojiler masa üstü bilgisayardan telefon ve tabletlere doğru kaymaya devam ederken, bir iş zekası çözümünün hareket halindeyken kullanılabilir olması her zamankinden daha önemli olacak. “Kendi cihazınızı getirin” politikalarını benimseyen şirket sayısındaki artış, herhangi bir çözümün evrensel olarak tüm cihazlarla uyumlu olmasını gerektirecek.
8-Veri keşfi ve görselleştirme
Önemli bilgiler için artık büyük miktarda veriyi titizlikle aramaya gerek kalmayacak. Gelecekte ilgili veriler doğrudan o kişileri bulabilir. Yapılan tahminlere göre 2030 yılında, iş zekası; insanların bilgi aradığı pasif bir araçtan, bilginin tüketiciyi aradığı aktif botlara dönüşecek. Aktif botlar elde ettikleri bilgilerin doğru tüketicisinin kimler olduğunu, kullanım şekillerini, eğilimlerini takip ederek öğrenecek. Geleneksel iş zekasının yerine istek üzerine veya düzenli aralıklarla ilgili verileri sunan bir hizmet gelecek. Bu veriler, anlaşılmasını kolaylaştıran görsellerle birlikte sunulacak ve anında kullanıma hazır olacak.
9-Gelişim analizi
BI verileri kullanıcıların profesyonel performansını değerlendirip takip etmek için de kullanılabilecek. Yılda bir kez KPI odaklı performans incelemesinin çok yeterli olmadığı biliniyor. BI verileriyle gerçek zamanlı olarak çalışanlara verilecek geri bildirimler, daha yüksek bir üretkenliğe ulaşılmasını sağlayabilir. Çalışanlar, BI verileri sayesinde kendi performanslarını anlık olarak görüp değerlendirebilecek, şirkette yarattıkları etki ve değeri de anlama şansı elde edecek.
10-Sonuçları daha iyi değerlendirme fırsatı
İş zekasının temel amacı karar verme sürecini iyileştirirken şirketin içinde bulunduğu durum hakkında derin bir anlayış kazanmak. Araştırmalara göre şirketlerin yalnızca yüzde 23’ü aldıkları iş kararlarının sonuçlarını rutin olarak kontrol ediyor. Bu oranı artırmak için gelecekteki BI çözümleri, bir veri türü olarak kararlar sunacak ve bu kararların analiz edilmesini de basit hale getirecek.