Securitas Technology Blog
Ana Sayfa » Teknoloji » IoT, E-Ticareti Nasıl Değiştiriyor?

IoT, E-Ticareti Nasıl Değiştiriyor?

Bağlantı kullanımının artması ve çevrimiçi alışverişe olan talebin yükselişiyle tüketicilerin alışkanlıkları değişirken, firmalar da mevcut müşteri tabanını korumak ve yeni müşterilerle buluşmak için dijital mağazalar kuruyor. IoT ise e-ticaretin gelişiminde kritik bir rol oynuyor.

İhtiyacınız yeni bir şarj kablosu veya 1 paket makarna olabilir. Artık çoğu alışverişinizi sadece birkaç tıklama ile web sitesi ya da uygulama üzerinden gerçekleştirebilir ve saatler içerisinde siparişinizi kapıda bulabilirsiniz. Günden güne daha fazla tüketici çevrimiçi mağazalara rağbet ederek hem ekonomik ürün tercihlerinde bulunabiliyor hem de zamandan tasarruf etmiş oluyor.

Amerika pazarında yapılan bir araştırmaya göre sadece 2016 yılında e-ticaret satışlarının toplamı 1,86 trilyon dolardı. Bu rakamın 2021 yılına gelindiğinde 4,48 triliyon dolar olması bekleniyor.

Son yılların teknoloji trendleri arasında yer alan IoT (nesnelerin interneti), akıllı cihazlar arasında bir ekosistem kurarak birbirleri arasında iletişim kurmalarına yardımcı oluyor. Bu sayede insana ihtiyaç duyulmaksızın gerçekleşen bilgi akışı, verinin gerçek zamanlı olarak gözlemlenmesi ve yönetilmesine imkân tanıyor. IoT teknolojisi sadece müşteri kanadında fayda sağlamakla kalmıyor, işini dijitale taşıyan şirketlerin envanter kontrolü ve lojistik faaliyetlerini yönetmede fayda sağlayan roller üstleniyor.

Tedarik zinciri yönetiminde daha verimli bir süreç

E-ticaret odaklı işletmelerin sorunsuz işlemesi ve başarılı olabilmesi için kesintisiz ve dinamik tedarik zinciri kritik bir öneme sahip. IoT teknolojisi tedarik zinciri yönetimini karmaşık olmaktan çıkararak hızlı ve uyumlu bir yapıya bürüyor. Ürünlerin üretim aşamasından son varış noktasında teslim edilişine kadar olan süreci izlemeyi kolaylaştıran IoT teknolojisinin, yapılan bir araştırmaya göre şirketlerin %80’den fazlasında verimliliğe katkı sağladığı görülüyor.

RFID ve GPS gibi teknolojiler ürünün konumu, ısısı ve mesafesine ilişkin pek çok bilgiyi sağlaması yanı sıra iletilen ürünün ne zaman ulaşacağına dair önem arz eden verileri sunarak tüm bir sürecin kontrol altında olmasına imkan veriyor.

Gerçek zamanlı envanter yönetimi

E-ticaret mağazalarının en önemli ve en yıldırıcı görevlerinden birisi de envanter yönetimi. IoT teknolojisinin yeteneklerinden birisi de dijital dükkanların envanter kaydını doğru yapmaları ve satış süresince sekteye uğramadan devam etmesini sağlamak. IoT sensörler ve RFID etiketler sayesinde gerçek zamanlı olarak hangi üründen ne kadar kaldığını takip etmek kolaylaşırken talep gören ürünün tükenmeden önce yeniden siparişi sağlanabiliyor.

Ürünün türü, üreticisinin adı, hangi sınıfa ait olduğu, son kullanım tarihi gibi pek çok detay otomatik olarak kayıt altına alınarak zamandan tasarruf sağlanıyor. Öte yandan akıllı raflar gerekli bilgileri sürekli güncel tutarak müşteri memnuniyetine katkı sağlıyor ve satılan ürünün yerine otomatikman sipariş geçiliyor. Elle kontrolün güç ve zaman tüketen bir sürece dönüşebileceği envanter yönetimi IoT ile sıradan bir işe dönüşüyor.

Kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi

IoT teknolojisi e-ticaret markalarına, her bir müşterisi için özel bir servis hizmeti sağlamayı mümkün kılıyor. Alışveriş trendleri ve satın alma geçmişinin analizi ile e-ticaret şirketleri doğru ürünü, doğru müşteri ile buluşturuyor. Nesnelerin interneti müşterilerin yapmış olduğu tercihleri baz alarak ilgi duyacakları ürünler, servisler veya indirimleri seçenek listesine sunabiliyor.

Müşteri hareketleri hakkındaki verinin artışına bağlı olarak yeni potansiyel müşterilere ulaşmak ve satın almalarına yardımcı olacak doğru ürünleri önermek kolaylaşıyor. Ayrıca IoT cihazlar, müşterilerin karşılaşabileceği problemleri henüz fark edilmeden yetkililere bildirerek sorunsuz bir müşteri deneyimi süreci yaşanmasını mümkün kılıyor.

Çevrimiçi alışverişe olan talebin artışıyla, dijital ticaret platformlarının gelişmekte olan teknolojileri takip etmesi ve şayet verimli olacaksa süratle adapte olması gerekiyor. IoT uygulamaları, e-ticaret işinize entegre ederek karlılığınızı arttıracak yeni fırsatlar yakalayabilirsiniz.