Securitas Technology Blog
Ana Sayfa » Teknoloji » Elektronik Fiyat Etiketiyle Kusursuz Müşteri Yolculuğu

Elektronik Fiyat Etiketiyle Kusursuz Müşteri Yolculuğu

Yıllar önceydi. Türkiye’de tüketici hakları kavramı henüz hiç yerleşmemiş, perakendecilikte müşteri memnuniyeti gibi kavramlar yeni gündeme gelmeye başlamıştı. Özetle ‘Alacaksanız indireyim’ yaklaşımı perakendeye hala hakimdi. İşte o günlerde Türk perakende sektöründe bir devrim yaşandı.

Bir perakende zinciri ‘Akıl almaz tüketici hakları’ kampanyasını başlattı. Bu haklar içinde en öne çıkansa ‘Raftaki etiketi görüp ürünle kasaya gelen tüketici kasada farklı bir fiyatla karşılaşırsa raftaki fiyat geçerlidir’ kuralıydı. İddialı bir biçimde fiyat etiketinde yaşanan sorunlara odaklanan perakendeci büyük bir emek ortaya koyarak etiket güncellemelerini aksatmamaya çalışıyordu. Aradan neredeyse 20 yıl geçti perakendede omni channel stratejilerin uygulandığı bir dönemdeyiz ama hala fiyat etiketi sorunu yaşayan perakendeciler var. Oysa bugün dijitalleşme sayesinde elektronik fiyat etiketi çözümü bu sorunları ortadan kaldırıyor. Son dönemde yaşanan yüksek enflasyon ortamında fiyatlarda yaşanan hızlı değişime yetişmekte zorlananlar olurken elektronik fiyat etiketi kullananlar böyle bir sorun yaşamıyor. Her geçen gün elektronik fiyat etiketi kullanımı da artıyor. Gelin şimdi elektronik fiyat etiketinin müşteriye ve perakendeciye kattıklarını yakından inceleyelim…

Elektronik Fiyat Etiketi Nedir? Nasıl Çalışır?

Öncelikle elektronik fiyat etiketleri (Electronic Shelf Labels/ESL) diğer bir adıyla dijital etiketler; doğru fiyatın, doğru ürün üzerinde, doğru bilgiyle yer almasını garanti eden bir çözüm. Perakende sektöründe kusursuz bir müşteri yolculuğu planlayanların vazgeçemeyeceği oldukça güvenilir bir yöntem. ESL, online mağaza, kasa ve raf arasında güvenli veri eşleşmesi sağlıyor. Bu sayede raftaki fiyatı markanın online satışlarıyla kıyaslayan müşterilerin satın alma iptal sayıları da düşüyor.

Peki nasıl çalışıyor? Elektronik fiyat etiketleri ve erişim noktaları (access point) mağazada ilgili yere konumlandırılıyor. Etiketler mağazanın halihazırda kullandığı fiyatlandırma sistemine entegre ediliyor. Merkez ve etiketler arasında Wi-Fi üzerinden iletişim sağlanıyor. Merkezden güncellenen bilgi aynı anda etiketler üzerinde de güncelleniyor. Etiket üzerine uygulanan QR kod sayesinde detaylı bilgi için websitesine ya da yorum için sosyal medya sayfasına yönlendirme de yapılabiliyor. Ürün bilgisi yönetimi 7 farklı renkte ışık seçeneği bulunan etiketler sayesinde kampanyalı veya stoğu azalan ürünler net olarak ayırt edilebiliyor. Işıkların flaş özelliği sayesinde aranan ürünün kolayca fark edilmesi de mümkün oluyor. Işıklı yönlendirme süreli veya ürün grubuna özel kampanya yönetimi hızlıca gerçekleştirilebiliyor. Hızlı fiyat değişimi sayesinde rekabette önemli avantaj sağlanıyor.

Büyük mağazalar veya marketlerde ayda en az 25-30 bin kağıt etiket değişimi yapılıyor. Kampanya dönemlerinde ise bu rakam 50 bine kadar yükseliyor. Etiketleri mağaza personelinin değiştirmesi çok yoğun bir iş gücü gerektiriyor. İnsani hataya açık olması sebebiyle de online mağaza, raf ve kasa arasında fiyat uyuşmazlığı olabiliyor. Elektronik fiyat etiketleri tüm bu sorunlara çözüm sunuyor.

Fiyat Değişimi Büyük Emek İstiyor

Son günlerde fiyatlar çok daha hızlı değişiyor, perakendeciler bu dönemde doğru fiyatlama yapabilmek için büyük çaba sarf ediyor. Hızlı fiyat değişiklikleri operasyonel maliyetleri de artırıyor. Üstelik etikette farklı, kasada farklı fiyatla karşılaşan tüketiciler haklı olarak tepki gösteriyor, bu durum müşteri memnuniyeti üzerinde olumsuz etki yapıyor. Bu süreçte müşterilerini mutlu ederken aynı zamanda maliyetleri azaltmak ve verimliliği artırmak isteyen perakendecilerin imdadına ise Elektronik Fiyat Etiketleri yetişiyor.

Müşteri Sadakati Artıyor

Elektronik Fiyat Etiketleri, tek seferde binlerce etiket bilgisinin güncellenebilmesi ve raporlanması sayesinde operasyona hız kazandırıyor. Fiziksel ve online mağazalardaki ürünlerin fiyatları aynı anda kolayca güncellenebiliyor, fiyat farklılıklarının önüne geçilmiş oluyor. Elektronik Fiyat Etiketleri, tek merkezden hızlı fiyat güncellenmesine imkan vermesiyle fiyatların çok sık değiştiği bu dönemde, sık kampanya değişikliği yapan indirim marketleri ve kozmetik mağazalar gibi perakendecilere kârlılık ve rekabette ciddi avantajlar da sağlıyor. İnsan hatalarını ortadan kaldırırken, personel verimliliği ve özellikle müşteri sadakatini önemli oranda artırıyor.

Yanlış Etiketleme Risklerini Önlüyor

Elektronik Fiyat Etiketi sayesinde, etiketleme yönetmeliği gereğince etikette olması gereken üretim yeri, üretimin izin tarihi, seri numarası ya da parti numarası gibi zorunlu bilgilerin paylaşılması da kolaylaşıyor. Yapılan yanlış fiyat etiketlemeleri nedeniyle herhangi bir cezai durumla karşılaşma ihtimali ortadan kalkıyor. Manav reyonu için sebze-meyve halinin internet sitesiyle entegrasyonunu mümkün kılıyor. Elektronik Fiyat Etiketi, ürün sergilemeyi de şık hale getiriyor. Süpermarketler, çocuk ürünleri satan marketler, mutfak ve ev gereçleri mağazaları ya da eczaneler için farklı ürünler sunuluyor. Kozmetik mağazaları için farklı çerçeve tipleriyle dikkat çeken ürünler tasarlanıyor.

Karbon Sıfıra Doğru Etkili

Karbon sıfır hedefine doğru giderken tüketiciler de artık bilinçli. Her hareketimizin karbon ayak izinin olduğunu biliyoruz. Ve çöplerimizi doğru ayrıştırmaktan, geri dönüşüme önemli hassasiyetlermiz oluşmuş durumda. Elektronik fiyat etiketi işte bu yeni çevresel etkisini düşünen şirket ve tüketiciler için de en doğru seçenek. Perakendede kağıt etiketlerin yerini Elektronik Fiyat Etiketlerinin alması nedeniyle hem çevre dostu bir adım atılmış hem de işletme maliyetlerinde önemli oranda düşüş sağlanmış oluyor. Ayrıca kâğıdın yazıcısı, toneri, raf düzenlemesi gibi işletim giderleri de son buluyor. Özel bir protokolle çalışan sistem günde bir kez kullanımla 5 yıllık pil ömrüne sahip. Wi-Fi teknolojisini kullanan diğer alternatiflere oranla pil ömrü de oldukça yüksek.