IoB, insan davranışını izlemek, kontrol etmek ve modellemek için devrim niteliğinde bir yol sunuyor. Davranışların interneti hakkında bilmeniz gerekenleri sizler için derledik!
Davranışların interneti neleri değiştirecek?
Nesnelerin İnterneti (IoT) cihazlarının sayısı son beş yılda iki katına çıktı. Mevcut en son verilere göre, dünyada yaklaşık 13,15 milyar bağlı IoT cihazı bulunuyor. Önümüzdeki 7 yıl içinde de 25 milyardan fazla IoT cihazı olacağı tahmin ediliyor. Bu cihazlar, 7/24 kondisyonunuzu takip eden giyilebilir teknolojilerden evinizdeki elektrikli cihazlara uzaktan erişime kadar bugün her yerde bizimle birlikte. Mobil cihazlara geçiş, çevremizdeki dünya ile etkileşim şeklimizi de değiştirdi. Bu IoT cihazları tarafından kullanılan veriler; kullanıcıların davranışları, ilgi alanları ve tercihleri hakkında değerli bilgiler sağlıyor.
İşte bu bilgiler de Davranışların İnterneti (IoB) kavramını doğurdu. IoB, insan davranışını izlemek, kontrol etmek ve modellemek için devrim niteliğinde bir yol sunuyor. Davranışları izlemek, analiz etmek ve tahmin etmek için sensörleri ve diğer teknolojileri kullanan bu sistem, yapay zeka (AI), makine öğrenimi (ML), büyük veri analitiği, bulut bilişim, Nesnelerin İnterneti (IoT) cihazları, mobil uygulamalar, giyilebilir cihazlar, artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR), robotik otomasyon sistemleri ve daha fazlasını bireylerden veya gruplardan davranışsal veri toplamak için tek bir kapsamlı platformda birleştiriyor. Toplanan veriler daha sonra tahmine dayalı analitik veya otomatik karar verme süreçleri gibi çeşitli amaçlar için kullanılabiliyor.
IoB teknolojisini kullanmanın birincil faydası, tahmine dayalı analitiğin sağladığı otomasyondan elde edilen gelişmiş verimlilik ve üretkenlik kazanımları. Davranış kalıplarını gerçek zamanlı olarak analiz etmek için yapay zeka algoritmalarından yararlanmak, kuruluşların daha iyi kararları daha hızlı almasına yardımcı olurken manuel işçilik veya verimsiz süreçlerle ilişkili maliyetleri azaltıyor.
IoB nasıl çalışır?
IoB, sağlık, perakende, finans, eğitim, ulaşım ve daha birçok farklı sektörlerde kullanılıyor. IoB cihazları, ağlar veya Bluetooth Low Energy (BLE) gibi protokoller aracılığıyla birbirine bağlayarak çalışıyor. Bu bağlantı, farklı sistemler arasında gerçek zamanlı veri alışverişine olanak tanıyor ve bu veriler daha sonra yapay zeka algoritmaları kullanılarak analiz ediliyor. Ek olarak, bu bağlantılar gizliliğin korunmasını sağlamak için genellikle Taşıma Katmanı Güvenliği (TLS) gibi şifreleme teknikleri kullanılarak güvence altına alınıyor. Ayrıca bu ekosistem, kuruluşların büyük miktarda veriyi bulutta güvenli bir şekilde depolamasını sağlarken gerektiğinde ölçeklenebilirlik seçenekleri sunan Amazon Web Services veya Microsoft Azure gibi yazılım platformlarını da içeriyor.
IoB Kullanımının Avantajları
IoB tarafından sağlanan otomasyon ve tahmine dayalı analitik, verimlilik ve üretkenlik kazanımlarını önemli ölçüde artırabiliyor. Örneğin, IoB sistemleri veri girişi veya randevuların planlanması gibi sıradan görevleri otomatikleştirmek için kullanılabiliyor ve daha üst düzey düşünme becerileri gerektiren daha karmaşık faaliyetler için zaman kazandırıyor. Buna ek olarak, IoB tarafından etkinleştirilen tahmine dayalı analitik, müşteri davranışlarında çıplak gözle hemen görülemeyen kalıpların belirlenmesine yardımcı oluyor.
Gelişmiş güvenlik ve gizlilik koruması da insan davranışlarını izleme, kontrol etme ve modelleme için IoB kullanmanın diğer avantajları arasında yer alıyor. Bu sistemlerde hassas bilgilerin her zaman güvende kalmasını sağlarken yalnızca gerektiğinde erişime izin veren gelişmiş veri şifreleme teknikleri kullanılıyor. IoB’nin en çok kullanıldığı sektörde yarattığı farkı da şöyle özetleyebiliriz:
1.Pazarlama
Pazarlama bağlamında IoB, şirketlerin pazarlama çabalarını ve ürün veya hizmet tekliflerini hedef kitlelerinin belirli segmentlerine göre kişiselleştirmelerine olanak tanıyor. Bunun için işletmeler gelişmiş analitik, yapay zeka (AI) ve makine öğrenimi kullanarak müşteri tercihlerini ve satın alma modellerini analiz ediyor. Bu sayede daha etkili ve verimli pazarlama kampanyaları hazırlıyor, müşteri bağlılığı ve sadakatini de artırıyorlar.
2.Perakende
Pazarlama sektörüne benzer şekilde, perakende sektörü de IoB aracılığıyla elde edilen tüketici davranışları, tercihleri ve satın alma modellerine ilişkin içgörülerden faydalanıyor. Bununla birlikte, IoB’nin perakende sektöründeki uygulamaları çevrimiçi pazarlamanın ötesine geçerek mağaza içi tüketici takibi, envanter yönetimi, mağaza optimizasyonu ve daha fazlasına yardımcı oluyor. Örneğin, bazı girişimler, ürün yerleşimlerini optimize etmek için yaya trafiğini izleyen bilgisayar görüşü veya nesnelerin interneti (IoT) odaklı çözümlerden yararlanıyor. Bu, perakendecilerin ve markaların tüm ürünler için daha iyi görünürlük sağlayarak satışları artırmasına olanak tanıyor.
3.Medya ve Eğlence
Davranış analizi, kitle etkileşimi hakkında içgörüler sunuyor. Medya şirketleri, içeriklerini değerlendirmek ve takip etmenin yanı sıra kişiselleştirilmiş içerik ve öneriler oluşturmak için bu analizden yararlanıyor. Bu sayede hedef kitlelerine daha iyi ulaşabilir, izleyici memnuniyetini artırabilir ve izleyici havuzunu genişletebilirler. Eğlence sektörü, müşterilere özel içerik ve kişiselleştirilmiş öneriler sunmak için IoB’den yararlanırken aynı zamanda bunu reklam yerleşimleri için de kullanıyor.
4.Finans
Diğer sektörler IoB’yi öncelikle pazarlama için kullanırken, bankacılık ve sigortacılık da dahil olmak üzere finans sektöründe daha kritik kullanımlar görülüyor. Fintech şirketleri, gelişmiş analitik kullanarak dolandırıcılığı tespit ediyor, riskleri daha iyi yönetiyor ve kredi riski değerlendirmesini iyileştiriyor. Örneğin, müşteri satın alma modellerinin veya oturum açma girişimlerinin sürekli izlenmesi, bankaların standart müşteri davranışından sapan işlemleri işaretlemesine veya engellemesine olanak tanıyor. Ayrıca, finansal hizmetler davranışların internetini hedefli pazarlama kampanyaları oluşturmak, ürün ve hizmet tekliflerini kişiselleştirmek, siber saldırıları önlemek de kullanıyor.
5.Sağlık Hizmetleri
Sağlık sektörü, hasta sağlık durumuna ilişkin içgörüler oluşturmak için hasta bilgilerini ve elektronik sağlık kayıtlarını analiz ediyor. Hasta izleme sistemleri ile birlikte IoB, yaşamsal belirtileri ve ilaçlara uyumu izleyerek sağlık risklerinin hızlı bir şekilde belirlenmesini sağlıyor. Sağlık kurumları, nüfus düzeyindeki sağlık verilerini analiz ederek hastalık modellerini ve salgınları azaltmaya yönelik risk faktörlerini belirleyebiliyor. Hasta sonuçlarının ve memnuniyetinin izlenmesi, bakım kalitesini iyileştirmeye olanak tanıyor.
6.Eğitim
Öğrenci davranışına ilişkin ayrıntılı bilgiler, eğitimcilerin müfredatı kişiselleştirmesine ve en uyumlu öğrenme yöntemlerini uygulamasına olanak sağlıyor. Bu nedenle okullar, kolejler ve üniversiteler gelişmiş analitik ve yapay zekayı öğrenci yönetim sistemlerine entegre ediyor. Benzer şekilde IoB, büyük miktarda öğrenci verisi ürettiği için sektörün e-Öğrenim segmentinde de uygulama alanı buluyor. Örneğin IoB çözümleri, öğrenci davranışı ve performansı hakkında içgörüler sunmak için öğrenci katılımını ve katılımını izliyor. Aynı zamanda davranış modellemesi, eğitimcilerin öğrenci sonuçlarını tahmin etmesine ve risk altındaki öğrencileri belirlemesine olanak tanıyor.
7. Altyapı
Akıllı şebekelere ve altyapılara geçişin yanında akıllı sayaçların entegrasyonu, kamu hizmetlerine büyük miktarda müşteri verisi sağlıyor. IoB ve davranış analitiği çözümleri sayesinde kamu hizmeti şirketleri, tüketici davranışları ve enerji kullanım modelleri hakkında içgörüler elde edebiliyor. Bu, enerji kuruluşlarının en yoğun enerji kullanım dönemlerini belirlemelerine ve talep tarafını yönetim stratejilerini uygulamalarına olanak tanıyor. Müşteri verileri ayrıca işletmelerin gelirlerini artırmak için ürün ve hizmet tekliflerini kişiselleştirmelerini sağlıyor.