Veri biliminin şirketlere katkıları ve şirketlerdeki çalışma verimini arttırması ile ilgili merak ettiğiniz her şeyi sizler için derledik
Veri bilimi şirketleri daha akıllı ve hızlı hale getiriyor
Dünya genelinde her gün 2,5 kentilyon bayt veri oluşturuluyor, 5 milyar video ve fotoğraf paylaşılıyor, 333,3 milyar e-posta gönderiliyor. İnsanlar teknolojiyle temas ettikleri her noktada veri üretmeye devam ederken, aslında bu veriler değerli bilgilere dönüştürülene kadar bir anlam ifade etmiyor. İşte bu noktada devreye veri bilimi giriyor.
Veri bilimi yapılandırılmış ve yapılandırılmamış veriler içeren büyük veri kümelerinin madenciliğini ve eyleme dönüştürülebilir iç görüler elde etmek için gizli kalıpları belirlemeyi içeriyor. Veri biliminin disiplinler arası alanı bilgisayar bilimi, istatistik, çıkarım, makine öğrenimi algoritmaları, tahmine dayalı analiz ve yeni teknolojileri kapsıyor.
Her ne kadar veri biliminin tarihi 1960’lara kadar uzansa da etkin olarak kullanılması 2000’li yıllarla birlikte başladı. 2002’de Uluslararası Bilim Konseyi, veri sistemleri açıklaması ve uygulaması gibi veri bilimi konularına odaklanan Veri Bilimi Dergisi’ni yayınladı. 2003 yılında Columbia Üniversitesi veri ekipleri için bir platform oluşturmak amacıyla Data Science Journal’ı yayınladı. 2013 yılında da IBM küresel verilerin yüzde 90’ının son iki yılda oluşturulduğunu ortaya çıkardı. Böylelikle kurumlar önemli iç görüler elde etmek için devasa veri kümelerini kullanılabilir bilgilere dönüştürmek için veri biliminin önemini fark etti.
Peki veri bilimi neden bu kadar önemli?
IDC’ye göre 2025 yılına kadar küresel veri 175 zettabayta ulaşacak. Veriler devasa bir hızla artarken onu değerli kılmak da bir o kadar önemli hale gelecek. Tüm kurum ve şirketlerin çok sayıda kaynaktan gelen büyük verileri verimli bir şekilde anlaması işi daha verimli kılarken hayatı da konforlu hale getirecek.
Bugün hali hazırda pazarlamadan sağlığa, finanstan politikaya hayatın her alanında veri bilimi etkin olarak kullanılıyor.
Veri bilimi sayesinde işletmeler müşterilerine nasıl ulaşacaklarına, hangi pazarlarda yer alacaklarına hatta hangi insan kaynağını hangi noktada değerlendirmeleri gerektiğine yönelik daha sağlıklı kararlar alabiliyorlar. Yine veri bilimiyle her tür şirket, tedarik zinciri yönetimini, enerji kullanımını veya makine bakımını iyileştirebiliyor. Veri bilimi değişimi önceden tahmin etme noktasında da en büyük aracı sunuyor. Örneğin bir nakliyat şirketi veri bilimini kullanarak araçları için en verimli lokasyonu saptıyor ve araçlarının zaman çizelgelerini buna göre ayarlayabiliyor.
Üreticiler ve perakendeciler tarafından satın almaya yönelik formüle dayalı yaklaşımlar, belli koşullarda tüketici ve iş harcamalarındaki ani değişiklikleri önceden tahmin edip ona göre şirketleri yönlendiriyor.
Hiper kişiselleştirme sağlıyor
Veri bilimi makine öğrenimi ve büyük verinin birleşimi de kuruluşların müşterilerini daha iyi tanımalarına yardımcı oluyor. Sistemler, veriler veri bilimiyle tüketicinin tercihlerini öğrenebiliyor, hiper kişiselleştirme sağlayarak tüketicilere onların ihtiyaç ve beklentilerine yönelik tekliflerde bulunulmasını sağlıyor.
Veri bilimi çözümleriyle şirketler daha yenilikçi hale de geliyor. Örneğin veri bilimini kullanarak müşterilerin sosyal medyada şirket hakkında yaptığı yorumları harmanlayıp analiz etmek mümkün. Bugün birçok şirket müşteri analizlerinden yola çıkarak ürün ve hizmet geliştiriyor. Örneğin, bir e-ticaret şirketi, veri bilimini kullanarak müşterilerin çalışma saatlerinden sonra çok sayıda soru sorduğunu keşfediyor. Yapılan araştırmalar, sorduğu sorunun yanıtını ertesi iş günü yerine kısa süre içinde alan müşterilerin alışveriş yapma olasılığının daha yüksek olduğunu ortaya çıkarıyor. Bunun üzerine 7/24 müşteri hizmeti sunmaya başlayan işletme, bu sayede gelirini yüzde 30 artırıyor.
Söz konusu güvenlik olduğunda da veri bilimi tüm kurumların en büyük destekçisi. Finans sektöründe kredi riskini değerlendirme ve finansal hizmetler için sahtekarlığı akla getirebilecek hesap hareketleri veri bilimi kullanılarak analiz ediliyor.
Tüm bu örneklerde görüldüğü gibi veri bilimiyle işletmeler daha akıllı ve hızlı hale gelirken, performanslarını ve kârlılıklarını artıracak çok önemli bir yol haritası edinmiş oluyorlar.
Bu nedenle 2021 yılında 95,5 milyar dolar olan veri bilimi pazarının yıllık yüzde 27,7 büyüme ile 2026 yılında 322,9 milyar dolara ulaşması bekleniyor.