Securitas Technology Blog
Ana Sayfa » Teknoloji » Metaverse Mağazaları

Metaverse Mağazaları

Hayatımıza son dönemde güçlü bir şekilde giren Metaverse, öncelikle eğlence ve perakende sektörünü hareketlendirdi. Geçtiğimiz aylarda Justin Bieber, Metaverse’de bir konser verdi. Konseri 2,4 milyon kişi izledi. Fiziki koşullarda gerçekleştirilmesi mümkün olmayan bu konser, hem sanatçıya daha çok kazandırdı hem de asla bir Justin Bieber konserine canlı gidemeyecek milyonlarca hayranını mutlu etti.

Eğlence dünyasında başlayan Metaverse denemelerinin ilk yaygınlaşacağı sektörlerden biri ise perakende olarak öne çıkıyor. Şimdiden Metaverse’de mağaza açan Samsung, H&M ve Vestel’in yanı sıra mağaza açma planlarını açıklayan da pek çok marka elini çabuk tutma niyetinde. Çünkü uzmanlar 2025’e kadar metaverse yatırımlarını yapmayanların geç kalacağı görüşünde birleşiyor. Gelin şimdi, perakende sektörü için Metaverse’ün ne anlam ifade ettiğine ve gelişmelere yakından bakalım…

EVRİMİN İLK GÜNLERİ…

Çok büyük bir toplumsal ve ekonomik evrimin ilk günlerindeyiz. Bu kadar çok seçeneğin, bu kadar çok mecranın olduğu ve tüketicinin aklının son derece karışık olduğu bir ortamda Metaverse, perakendecilere yeni bir pazar ve tüketiciyle yepyeni bir iletişim şansı sunuyor. Metaverse ile tamamen yeni bir ekonomi oluşuyor ve buna gün be gün tanıklık ediyoruz. Gelecekte bugün fiziksel dünyada yapılan işlerin tamamının Metaverse versiyonlarının da olacağı aşikar. Şöyle ki; tasarımcılar 3D kıyafet tasarlayacak. Birileri Metaverse’te emlak danışmanlığı yapacak. Metaverse’e özel etkinlikler düzenlenecek. Ve alışveriş metaverse’e kayacak…

METAVERSE 8 TRİLYON DOLARA DOĞRU GİDİYOR

Sıfırdan bir ekonomi yaratılıyor. Şu anda Metaverse’te 420 milyar dolarlık bir ekonomik büyüklük söz konusu. Bunun 5 yıl içinde 4 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Öte yandan bu ekonominin ulaşacağı yere dair farklı öngörüler de var. Goldman Sachs bugün dijital ekonominin küresel ekonominin yaklaşık yüzde 20 ila 25’ine denk geldiğini, dijital deneyimler metaverse evrenine kaydıkça 8 trilyon dolarlık bir pazar oluşabileceğini öngörüyor. ABD’li yatırım bankası Morgan Stanley ise metaverse pazarının sadece Çin’de 8 trilyon dolara ulaşacağını öngörüyor. NFT’ler ve sanal konser gelirlerinin bu öngörüye dahil edilmediğini aktaran banka, “Gerçek rakam daha da yüksek olabilir” diyor.

DEVLER KONUMLANDI

Bugünkü 420 milyar dolarlık Metaverse evreninde Facebook’tan Netflix’e Microsoft’tan Apple’a, NVDIA’dan Sony’ye herkes ve her teknoloji yerini almış durumda. Geçtiğimiz aylarda Nike, Walmart, Amazon, Verizon, PWC, Adidas, Atari, Disney ve Warner Music gibi markaların olduğu, perakende, denetim, telekomünikasyon, gayrimenkul ve eğlence sektörlerinden birçok şirket metaverse dünyasına giriş yaptı. Warner Music şu anda Sandbox metaverse platformunda konser odaklı bir tema parkı inşa ediyor. Lüks giyim perakendecisi Gucci de Sandbox’ta arazi alıp müşterilerine metaverse evreninde dijital deneyimler sunma hazırlıklarında. Ariana Grande ve Lady Gaga gibi isimler Fortnite platformunda Epic Games işbirliğinde bir konser verdi.

Metaverse ekonomisinin geliştiriliyor olmasının hem online’da hem de offline’da yeni istihdam yarattığına da dikkat çeken Morgan Stanley, “Giyimden teknolojiye şirketler metaverse odaklı işe alımlara başladı. Bazı bireyler metaverse dünyasında gelir elde eden ‘gig’* ekonomi çalışanlarına dönüşecek” diyor.

ÖNCE ARSA

Perakendeciler, metaverse’de mağaza açabilmek için önce arsa alıyor. Metaverse evrenlerinde satılan arazilerin parsel fiyatının 2021 içinde sadece 6 ayda 2 katına çıktığına dikkat çeken JP Morgan, “En büyük 4 Web 3.0 metaverse’ünde Haziranda 6.000 dolar olan arazi parsel fiyatı aralık itibarıyla 12.000 dolara yükseldi” diyor. Haziran 2021’de Decentraland’da bir arazi 913.000 dolara satıldı ve gayrimenkul şirketi Every Realm bölgeyi tamamı alışveriş merkezlerinden oluşan bir komplekse dönüştürmeyi planlıyor.

Şu anda faaliyette olan ve hem bireylerin hem de şirketlerin giriş yapmaya başladığı tek bir metaverse yok. Arjantinli iki girişimcinin 2015 yılında kurduğu Decentraland, açık kaynak bir 3D sanal dünya platformu. Platformda kullanılan kripto para birimi MANA. Platform Ethereum temelli bir metaverse. Sandbox ise Hong Kong’lu Animoca Brands tarafından 2018 yılında alındı. Platformdaki dijital para birimi SAND. Şirket eğlence, finans, oyun, gayrimenkul ve sinema sektörleriyle işbirlikleri üzerinde çalışıyor. Daha çok artırılmış gerçeklik deneyimine odaklanan bir başka metaverse ise Somnium Space. Platformun para birimi CUBE isimli bir token. 5 bin parsel arazisi ve evrenin bir haritası olan metaverse platformu, belirli aralıklarla yeni arazileri satışa çıkarıyor. Çin’in Tencent’i, Baiud’su ve Alibaba Group’u ve ABD’li Microsoft da metaverse üzerinde çalışan devler arasında.

BENZERSİZ DENEYİM FIRSATI

Fiziksel alışveriş deneyimini online’daki sınırsız seçenek ile buluşturma fikri perakende markaları için yeni tüketici grubuna giden anahtar niteliği taşıyor. Bu benzersiz satış deneyimi herkeste heyecan yaratıyor. Metaverse’ün sanal gerçeklik gözlükleriyle tecrübe edilmesinden sonra bambaşka bir noktaya ulaşacağı öngörüler arasında. Üç boyutlu VR gözlüklerin sisteme dahil olması ile deneyim çok başka bir yere taşınacak. Metaverse’ün markalar için bugün ticari bir etkisi olmasa da oldukça büyük bir pazarlama etkisi yarattığı gerçeğini yadsıyamayız. Sadece perakendeciler değil blockchain teknolojisine odaklı çalışan tüm girişimciler ve reklamcılar da Metaverse projeleri üretiyor. Sonsuz gelişme kapasitesi olan bir alandan bahsediyoruz. Metaverse bundan sonra perakendecilerin gündeminden düşmeyecek. Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçekliğin kullanımını büyük ölçüde artıracak bu yeni dijital evrende, yaratılacak 3 boyutlu çözümler ile ürünleri deneyimlemek, bilgi almak ve alışveriş yapmak gibi pek çok farklı hizmet sunulacak.

*Gig ekonomisi; teknolojinin hızla gelişmesi, insanların özgürce maddi kazanç sağlama isteği ve hiçbir kurum ya da kuruluşa bağlı kalmadan, serbest (freelance) usulde çalışma eğiliminin artmasıyla ortaya çıkan bir kavram. “Gig” müzik sektöründen gelen bir terim ve “kısa süreli iş” anlamına geliyor.

Kaynak:

https://www.inbusiness.com.tr/sektorler/teknoloji/2022/02/19/metaverse-pazari-en-cok-bu-sektorleri-ilgilendirecek

https://www.dunya.com/kuresel-ekonomi/metaverse-trilyonlarca-dolarlik-bir-pazar-olacak-haberi-649287