Perakende sektörü son birkaç yıldaki değişimden radikal şekilde etkilendi. Alışverişin özellikle pandemi döneminde bir zorunluluk olarak online kanallara kayması tüketici davranış ve beklentilerini değiştirdi. CPG Consulting’in yakın zamanda yaptığı araştırmaya göre fiyat hassasiyeti artan, marka sadakati düşen müşteriler, online alışverişin konforuna da alıştı. Müşteriler özellikle online ticaretin sunduğu hızlı ve konforlu dijital deneyimin fiziksel mağazalarda da sunulmasını bekliyor.
Birçok uzmana göre de marka sadakatini artırmak ve fiziki mağaza trafiğini korumak için perakendecilerin mağaza içi yenilikçi uygulamaları hayata geçirmesi kritik önem taşıyor.
Son yıllarda müşteriyi mağaza içine çekecek bu uygulamalar arasında 7 teknoloji öne çıkıyor.
Entegre satış noktası sistemleri
Perakende mağazalarına trafik çekmenin önemli bir yolu çevrimiçi yapılan alışverişlerin çevrimdışı mağazalardan teslim alınmasını sağlamak. Bunun için satış noktası sistemlerinin akıllı şekilde güncellenmesi gerekiyor. Mağazalarda çevrimiçi ve çevrimdışı işlemleri, envanteri ve promosyonları entegre edecek birleşik ve bağlantılı sistemler kurarak bunu yapmak mümkün. Birçok şirket online ile rekabete yenik düşüp fiziksel mağazalarını kapatırken Walmart ve Target müşterinin bu talebini karşılayarak fiziksel mağaza operasyonlarını başarıyla devam ettirebiliyor.
İç mekan konumlandırma sistemleri
İç mekan konumlandırma sistemleri (IPS) kullanıcıların GPS’in bulunmadığı ya da yeterince doğru olmadığı iç mekanlarda gezmelerine yardımcı olur. Bu teknolojiyle müşteriler telefonlarına yükledikleri uygulamayla mağaza içinde aradıkları ürünlere hızlıca ulaşabiliyor, daha konforlu ve kolay bir alışveriş deneyimi yaşayabiliyor. Ayrıca bu teknoloji sayesinde markalar da müşterilerinin en çok nerede alışveriş yaptıklarına ilişkin önemli bir veri elde ediyor, müşteri ve ürün trafiğini izleyebiliyorlar.
Artırılmış gerçeklik yeni norm olacak
Artırılmış gerçeklik (İngilizce: Augmented reality; AR) alışveriş deneyimini özellikle 2022 yılı itibarıyla yeni bir norm haline getiriyor. Sanal soyunma odaları, gelişmiş mağaza içi AR navigasyonu ve AR deneyimleri gibi özelliklere sahip mağazalar daha çok tercih edilecek. Çünkü bu özellikteki mağazalar, müşterilerin mağaza içinde de AR teknolojilerini kullanarak farklı türde ürünleri kendi üzerlerinde deneyebilmelerine, benzer şekilde mobilya gibi diğer ürün türlerinin de evlerinde nasıl göründüğünü görme imkan tanıyor. Sephora, Target ve IKEA gibi birçok marka hali hazırda bu teknolojiyi kullanıyor. Aynı zamanda artırılmış gerçeklik tabanlı iç mekan navigasyon teknolojisi, mağazada alışveriş yapanların sadece telefonlarının ekranındaki talimatları izleyerek mağazada ihtiyaç duydukları ürünlere daha hızlı bir şekilde ulaşmalarına yardımcı oluyor.
Sensör ve derin öğrenme bir arada
Perakende sektöründe yapay zeka (İngilizce: Artifical Intelligence; AI) kullanımı da giderek artacak görünüyor. Örneğin mağazalarda konumlandırılmış yoğun kamera ağı ve IoT sensörleri tüketicinin bir ürünü raftan alıp sepetine koyduğunu algılıyor. Müşteri mağazadan ayrıldığında aldığı ürünlerin ücreti kredi kartından tahsil ediliyor. Yapay zeka ayrıca müşterilerin satın alma konusundaki tercihlerini de analiz ediyor. Mağazalara hedef kitlelerine yönelik nasıl pazarlama yapmaları gerektiği konusunda fikir veriyor. Markalar AI tarafından analiz edilen verileri kullanarak mağazalarını ve pazarlama stratejilerini yeniden tasarlayabiliyor.
Yapay zeka odaklı talep tahmini
Arz talep dengesinin hızla değiştiği bir dönemde en önemli unsurlardan biri de talebi yönetmek. Yapay zeka odaklı talep tahmini, mağazaların her koşulda envanter planlamasını sağlayan, müşteri ve tedarikçilerle ilişki yönetimini, lojistiği, üretimi ve pazarlamayı iyileştirmek için öne çıkan bir teknoloji. Talebi en iyi şekilde tahmin etmeye odaklı bu teknoloji, ihtiyaca odaklı stok tutulmasını da sağlıyor.
Robot kullanımı yaygınlaşacak
Yapay zekayla birlikte otonom araçlar da gelişimini sürdürüyor. Yeni dönemde teslimatta otonom konusu öne çıkacak bir gelişme olacak. Dünya genelinde birçok şirket perakendede drone kullanarak teslimat yapmak için test çalışmalarını sürdürüyor. Teslimatın yanında müşteri hizmetlerinde de robot kullanımı yaygınlaşacak. Yakın zamanda daha çok robot, mağaza içinde müşterileri karşılayıp istediklerini bulmaları konusunda yardımcı olacak gibi görünüyor.
Sesli komutla alışveriş yaygınlaşacak
Bu yıl ve devamında NLP’de (Neuro Linguistic Programming) önemli gelişmeler bekleniyor. Bu kapsamda perakende de ses teknolojisi kullanımının yaygınlaşması da beklentiler arasında. Ses tanıma ve yanıt verme teknolojisi ilerlerken, müşteriler artık sesli siparişi önemli bir araç olarak kullanmaya başlayacak. Walmart’ın Sesli Sipariş uygulaması bunun en önemli örneklerinden biri. Walmart, akıllı hoparlörlerden bir sepete ürün eklemesini isteyerek sesli sipariş kabul ediyor. Bu uygulamanın yakın zamanda hem çevrimiçi hem de çevrimdışı mağazalarda alışverişi kolaylaştıracak bir teknoloji olarak ön plana çıkması bekleniyor.