Securitas Technology Blog
Ana Sayfa » Teknoloji » Metaverse Perakendeyi ve Tüm Ticareti Yeniden Şekillendirecek

Metaverse Perakendeyi ve Tüm Ticareti Yeniden Şekillendirecek

 

Facebook’un adını Meta olarak değiştirmesiyle tüm dünyanın gündemine giren ‘metaverse’in en geç 10 yıl içinde bütün sosyal, siyasi ve ticari ilişki biçimini değiştireceği öngörülüyor.

Gerçek ve sanal dünyanın birleştiği bir “dijital dünya” olarak tanımlanan metaverse, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik ürünlerine ve hizmetlerine dayanan yeni teknolojilerle büyüyecek. Oyun, eğlence ve perakende sektörlerini yakından ilgilendiren yeni ticaret ve ilişki biçimi ortaya koyacak olan metaverse, Web 3.0’ın gelişiyle birlikte gerçekleşecek. Metaverse’e ve dünyamızı nasıl değiştireceğine gelin şimdi yakından bakalım…

Geçtiğimiz günlerde Facebook Inc.’in adının “Meta” olarak değiştirildiği bizzat şirketin CEO’su Mark Zuckerberg tarafından doğrulandı. Zuckerberg bu isim değişikliğini açıklarken aslında strateji değişikliğini ve metaverse’ü de anlattı. Metaverse kavramının, insanların özel gözlük ve kasklar kullanarak alışveriş yapabildiği, çalışabildiği ve sosyalleşebildiği paralel bir evren olarak kurgulandığını söyleyen Zuckerberg, artırılmış gerçeklik gözlükleri aracılığıyla insanların hologramlarının arkadaşlarının yanında fiziksel olarak bulunabileceğini de söylemişti. Zuckerberg, metaverse çalışmaları için fiziksel mağaza açmaya da hazırlanıyor. Bu mağazalarda, Facebook’un sanal gerçeklik başlıkları ve cihazları satılacak.

Her ne kadar Facebook’un gündeme getirmesiyle bugün herkesin dikkatini çekse de metaverse aslında 2000’li yılların popüler oyunu Second Life ile hayatımıza girdi. Hatta o dönem Second Life’ta IBM İtalya çalışanları sanal grev yapmış. Sanal eylemde 30 ülkeden yaklaşık 2 bin ’avatar’ IBM’in adalarında slogan atmış, pankart taşımış, yönetimin toplantı odasına girmeyi başarmıştı. Bu eylem 2007 yılının en yaratıcı 10 web projesinden biri seçilerek Fransız senatosunda yapılan bir törenle ödüllendirilmişti. Google, Apple, Microsoft gibi teknoloji devleri bu yeni sanal evren için hazırlıklarını yıllardır sürdürüyor. Hatta ünlü perakendeci Nike’ın Metaverse Direktörü pozisyonu var. Second Life, Roblox gibi oyunlar metaverse evrenlerine en önemli örnekler. Hatta birkaç yıl önce oldukça popüler olan Pokemon da metaverse dünyasının geleceğinin habercilerinden olmuştu. Açıkçası dünya yıllardır metaverse’ü bekliyordu…

Geçişin Anahtari Web 3.0 ile AR ve VR

En erken 3 en fazla 10 yıl içinde bütün sosyal, siyasi ve ticari ilişki biçimini değiştireceği öngörülen Metaverse, gerçek ve sanal dünyanın birleştiği bir “dijital dünya” olarak tanımlanıyor. Artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) ürünlerine ve hizmetlerine dayanan yeni teknolojiler bizi bekliyor. Metaverse’e geçişin anahtarıysa Web 3.0 yani internetin yeni nesli olarak ifade ediliyor. Oyun, eğlence ve perakende sektörlerini yakından ilgilendiren yeni ticaret ve ilişki biçimi ortaya koyacak olan metaverse, web 3.0’ın gelişiyle birlikte gerçekleşecek. Web 3.0, internetin makine öğrenimi ve yapay zekaya dayandığı bir evrene geçiş. Veriler insanlar tarafından değil makineler tarafından üretiliyor, işleniyor ve değerlendiriliyor. Metaverse ile holografik ortamda alışveriş yapıp, toplantı yapmak mümkün oluyor. İş yapış şekillerini derinden etkileyecek olan metaverse ile özellikle perakende, moda gibi e-ticaretin hakim olduğu alanların yeniden yapılanması bekleniyor . Sistemin yaygınlaşması için ise sanal gerçeklik donanımlarının sayısının ve kalitesinin artması gerekiyor. Öte yandan 2022’ye kadar yaklaşık 3,5 milyar Artırılmış Gerçeklik (AR) kullanıcısı olacağı öngörülüyor. Bu, dünya nüfusunun yüzde 25’inden fazlası anlamına geliyor.

Metaverse Perakendeyi Nasıl Dönüştürüyor?

Metaverse’ün yaygınlaşması için ihtiyacımız olan en önemli şey Artırılmış Gerçeklik (AR) ve Sanal Gerçeklik (VR) ürünlerinin yaygınlaşması ve kalitelerinin artması olduğundan bahsetmiştik. Sanal Gerçeklik, son derece çarpıcı bir şekilde gerçekçi görüntüleri, sesleri ve diğer duyguları oluşturmanın bir yolu olarak ortaya çıkarken Artırılmış Gerçeklik, gerçek dünya ortamına sanal nesneleri ekliyor. Bugün bu iki teknolojinin yarattığı pazar, rekor bir hızla büyüyor. Statista verilerine göre 2021 yılında 30,7 milyar dolara ulaşan pazarın sadece 3 yıl içinde yani 2024 yılında 300 milyar dolarlık bir hacme ulaşması bekleniyor. İşte Metaverse, beraberinde bir VR endüstrisi ve daha önemlisi VR tabanlı vücut sensörleri endüstrisi getirecek. Metaverse evreninde otomobiller içine girilmiş gibi sanal yarış pistinde kullanılıp satın alınabilecek, tüm ev eşyaları artırılmış gerçeklikle evlere uygulanacak. Yani tüketiciler, gerçek dünyada yapacakları satın alımı, projeyi veya tadilatı gerçekleştirmeden önce ev dekorasyon seçimlerini belirleyip, görselleştirebilecek. Sanal mağazaları olan markalar, tüketicilere hem dijital hem de fiziksel olarak ürünlerini sunabilecek. Bu yeni dünyada her perakendeci, sanal olarak satın alınan ürünlerin hızlı şekilde gerçek dünyada yerine getirilmesini destekleyen güçlü bir çoklu kanal yapısına ihtiyaç duyacak.

Gelecek yıllarda bu yeni evrenin 100 milyarlarca dolarlık ticarete ev sahipliği yapacağı tahmin ediliyor.

https://www.statista.com/statistics/591181/global-augmented-virtual-reality-market-size/