Pek çok işletme için yapay zeka, arama motoru optimizasyonu (SEO) ve içerik pazarlaması dahil olmak üzere kritik iş stratejilerinin önemli bir bileşeni haline geldi. Yakında başarılı SEO’nun en önemli unsuru olacak yapay zeka, dijital pazarlamayı nasıl değiştiriyor?
10 yıl önce yapay zeka denildiğinde robotlar, makineler ve karmaşık bilimsel çalışmalar düşünülürdü. Ancak bugün yapay zeka, bilim-kurgu filmler ve uzak gelecek hikayelerinden çıkıp gelerek, her gün daha fazla endüstri, iş yeri ve kurumun ayrılmaz bir parçası haline dönüşüyor.
Marketlerde yaygınlaşan kendi kendine ödeme sistemlerinden sağlık sektöründe ilaç geliştirmeye, yapay zeka günlük yaşantımızı ve alışkanlıklarımızı da değiştiriyor. Bu değişimin yaşandığı alanlardan birisi de dijital pazarlama ve SEO.
SEO, web sitelerini arama motorlarının daha rahat bir şekilde taramasına olanak sağlayacak kriterleri oluşturan arama motoru optimizasyonu olarak tanımlanıyor. Arama motorları, kullanıcılar için anahtar kelime doldurma ve kaliteli içerik belirleme konusunda daha iyi hale geldikçe, pazarlamacılar arama motorlarının gereksinimlerini karşılamak için yapay zeka kullanımına daha fazla ihtiyaç duyar olmuştur. Yapay zekanın SEO’da kullanılması beraberinde web sayfanızın sıralaması gelişmekle kalmıyor, aynı zamanda işiniz için daha uyumlu stratejiler ve daha iyi içerik geliştirmeye de imkan tanıyor.
Arama motorları için yeni bir dönem
Arama motoru dendiğinde aklımıza Google, Bing, Yahoo!, DuckDuckGo ve benzeri isimler gelirken temelinde tüm bu arama motorları çalışma prensibi olarak Google’ı öncelik alır. Bu noktada Google’ın yapay zekayı nasıl kullanacağı ve arama motorunu kullanıcılar için nasıl değiştireceği oldukça önemli hale geliyor. Kullanıcı deneyimine önem veren ve kullanıcılarını mümkün olduğunca platformunda tutmayı amaçlayan Google, devreye soktuğu makine öğrenimi ile arama sonuçlarında önemli gelişmeler kaydetmeyi hedefliyor.
RankBrain ve Makine Öğrenimi
2015 yılında Google, Hummingbird algoritmasını temel alan makine öğrenimi RankBrain’i tanıttı. Hummingbird algoritması ile Google “anlamsal arama” yeteneklerini kullanıma sunmuştu. Doğrudan aranılan kelimeye bağlı sonuçlardan ziyade kullanıcının geçmiş sorgularına bağlı bir değerlendirme yapan Hummingbird algoritması böylece Google’ın eş anlamlı, alakalı kelime öbekleri ve daha fazlasını dikkate alarak sonuç elde etme yeteneğini geliştirdi. Bu sayede kullanıcılar daha iyi sonuçlar elde ediyor ve arama optimize ediciler anahtar kelime doldurmanın radarından kaçmıyordu.
RankBrain ise Google’ın sahip olduğu çok sayıda kullanıcı arama verisini incelemesine ve kullanıcı ifdaelerinin yorumunu otomatik olarak iyileştirmesine olanak tanıyan bir değişiklikti. Başlangıç olarak uzun ve anlaşılması zor aramalara odaklanan RankBrain bu aramaları zamanla algoritmanın daha kolay ele alabileceği bir uzunluk ve basitlik seviyesine indirgemeyi başardı. Şu an siz bu yazıyı okurken dahi kendini güncelliyor ve gelişiyor.
Makine öğreniminin gelişimi ve arama sonuçlarına etkisi gelecekte arama motorlarının nasıl çalışacağı konusunda önemli ipuçları veriyor. Yaşanan gelişmelere paralel olarak elle değiştirilen algoritma konseptinin yerini makine öğrenimiyle kendi kendine güncelleyen hızlı ve ucuz sistemler alacak.
İçerik ve link kalitesi
SEO stratejilerinin odak noktası genel olarak link ve içerikler olmuştur. Google, alan adı ve sayfanın güvenirliğini hesaplamak için bağlantıları inceler; bir site ne kadar çok bağlantı gösterir ve bu bağlantılar ne kadar iyi olursa arama sonuçlarında o kadar yüksek sırada belirir.
Yıllar geçtikçe, Google, içerik ve web sitelerinden gelen bağlantıların kalitesini analiz etme konusunda uzmanlaştı. Bu da SEO çalışmalarının Google algoritmasını kandırmaya çalışmaktan, mümkün olan en iyiye evrilmesini sağladı. Mevcut haliyle Google’ın içerik ve bağlantılarının öznel kalitesini değerlendirme yöntemi bir hayli başarılı. Ancak yapay zekanın, bir içeriği neyin iyi yaptığını anlamasıyla, manuel yazılmış kodlardan çok daha etkileyici işler çıkaracağını söyleyebiliriz.
Kişiselleştirme
Google, arama sonuçlarını kişiselleştirme konusunda büyük çaba sarf ediyor. Arama geçmişi ve Google ürünlerindeki diğer veriler ışığında sizi daha tanıyan arama motoru, karşınıza size özgü arama sonuçları çıkarabiliyor.Başarılı ama sınırlı olan bu çalışma yapay zekanın büyük veriyi analizindeki benzersiz başarısı ile yeni bir seviyeye taşınabilir.
Arama motoru pazarlamacıları için bu hem bir fırsat hem de bir tehlikeye dönüşebilir. Zira firmalar öngörülü aramalar sayesinde rekabette büyük bir avantaj elde ederken diğer yanda web sitenizin ne zaman ve hangi algoritma metoduna göre sonuçlarda çıkacağı belirsiz hale gelebilir.
Akıllı Sonuçlar
Geride bıraktığımız son birkaç yılda internet devi Google, kullanıcılarını SERP’te (arama motoru sonuç sayfası) tutmaya yoğunlaştı. Ziyaretçilerin ihtiyaç duydukları bilgi ya da içeriğe websitesine tıklayarak erişmesine ihtiyaç duymayacakları bir sisteme odaklanan Google, RankBrain ve Hummingbird’ün gelişmesi ile bu konuda daha etkin bir konuma erişecek.
Ancak bu da arama motoru pazarlamacıları için artı ve eksilere sahip bir gelişme. Şayet gelişen bu yeni sistemde rakipleriniz geçip SERP’de üst sıralarda yer alabilirseniz, markanız için önemli bir bilinirlik sağlayabilirsiniz. Öte yandan kullanıcıların gerek duyduğu ihtiyaçlara SERP üzerinden erişmesi, sitenizi ziyaret etme ihtiyacını ortadan kaldırmasına ve websitenizin trafik kaybetmesine sebep olabilir.
Gerçek Zamanlı Değişiklikler ve Uyum Sağlama
Yapay zeka, büyük veriyi anlamlandırma konusunda herhangi bir insan grubunun olabileceğinden hem daha hızlı hem de daha verimli sonuçlar ortaya koyuyor. Google’ın geçmişine bakıldığında birkaç ayda bir arama motoru algoritmasının çalışma prensibine ilişkin kritik güncellemeler yayınlandığı görülüyor. Ancak son zamanlarda, bu algoritma güncellemeleri daha küçük ve daha sık gerçekleştiriliyor. Bu sıklık, Google’ın yapay zeka sistemleri arama sonuçlarını gerçek zamanlı analitiğe göre optimize edebildiğinde daha da artacak. Her yeni arama sorgusu ile sürekli öğrenen yapay zeka aldığı sürekli güncellemeler ile an, gündem veya konuma göre farklı sonuçlar gösterecek hale gelecektir.
Bu gelişmeler bir tarafa akıllı optimizasyon motorları, şu anda arama motoru pazarlamacılarının yaptığı teknik çalışmaları önemli ölçüde basitleştirebilir. Mevcut eklentiler ve SEO araçları yararlı ancak yeterli değil. Yakın gelecekte, yapay zeka ve makine öğrenimi bunları önemli ölçüde daha verimli hale getirebilir.
Genel olarak, SERP’lerin tanınmaz hale gelmesi veya SEO’nun bir çevrimiçi pazarlama stratejisi olarak kaybolması gibi radikal bir değişiklik gerçekleşmesi pek olası gözükmüyor. Ancak yapay zeka bu alandaki faaliyetlerini arttırdıkça, arama pazarlamacıları ve kullanıcılar da ciddi düzenlemeler yapmak zorunda kalacaklar.